Lähetystyö

Seurakunnan lähetteinä toimivat:

• Hanna Eriksson Ecuadorissa, viidakkointiaanien keskuudessa (Kuvassa oikealla)
  • Pedro & Pirkko Reyes Castro Espanjassa, Pohjois-Afrikasta tulleiden siirtolaisten keskuudessa
  • Leila & Joel Goldberg Israelissa, juutalais- ja arabinuorten sovinto- ja Jumalan Sanan opetustyössä

Seurakuntamme omasta keskuudesta lähtivät vuonna 1993 lähetystyöhön, Ecuadoriin, Eeva ja Pekka Paukkala. Vuoden 2004 kesällä he palasivat takaisin tältä vuoristoalueen ketsua-intiaanien keskuudessa tekemältään työsaralta.

Jumala siunasi heidän työnsä ja vuoristoon syntyi useita intiaaniseurakuntia, joille Paukkalat olivat myös talkoohengessä mukana rakentamassa kirkkoja. Jumalan hyvän johdatuksen myötä he olivat tänä aikana saaneet myös adoptoida lapseksensa pienen intiaanitytön, Ritan. Tämä kasvoi heidän lapsenaan n. 2-vuotiaasta lähtien ja tuli v. 2004 suomalaiseen kouluun, ala-asteen viimeiselle luokalle, perheen palatessa tuolloin lopullisesti kotimaahan tuolta vuoristo-intiaani-kentältään.

Rita ehti käydä Suomessa koko peruskoulun loppuun, kunnes syksyllä 2008 Paukkalat palasivat neljän vuoden tauon jälkeen Ecuadoriin, mutta nyt he asettuivat työskentelemään viidakkointiaanien keskuuteen, Napo-joen varrelle, paljon rankempien olosuhteiden keskelle kuin mitä vuoristossa oli ollut. Tälle viidakkoalueelle syntyi Jumalan vaikuttamaa herätystä Paukkaloiden tekemän työn kautta. Ensimmäinen, vaatimaton, mutta juuri kuumankosteaan sademetsäalueeseen sopiva kirkko tarpeellisine lisärakennuksineen lähti rakentumaan Bella Vistan kylään.

Uskoontulleet intiaanit ja jopa muutkin kyläläiset ahkeroivat talkoilla ja suurella innolla kirkon ja lisätilojen rakentamiseksi - aluksi yhdessä Paukkaloiden kanssa. Sittemmin, kun Paukkalat jo olivat palanneet tältä kentältä pois, työtä alueella on ollut jatkamassa ja suunnittelemassa / ideoimassa nuori suomalainen, meidänkin seurakuntamme lähetystyöntekijä, Hanna Eriksson.

Jumalan hyvään johdatukseen kuuluu sekin, että Paukkaloiden työn paikalliseksi jatkajaksi on johdattunut myös sikäläisen pastorikoulutuksen saanut intiaani Ramiro Escola yhdessä opettaja-vaimonsa Cecilian ja kahden lapsensa kanssa. Tapahtumia Ecuadorin viidakkoalueen työstä voit katsoa Missio Ecuadorin blogista, jota Hanna Eriksson nykyään päivittää. Sen osoite on: missioecuador.blogspot.com

Lisää kuvia lähetystyöstä